Le développement de la compétence d'interaction : une étude sur le travail lexical

Auteurs-es

  • Clelia Farina Institut des Sciences du langage et de la communication, Chaire de linguistique appliquée, Université de Neuchâtel
  • Evelyne Pochon-Berger Institut des Sciences du langage et de la communication, Chaire de linguistique appliquée, Université de Neuchâtel
  • Simona Pekarek Doehler Institut des Sciences du langage et de la communication, Chaire de linguistique appliquée, Université de Neuchâtel

DOI :

https://doi.org/10.26034/tranel.2012.2939

Résumé

This paper presents an exploratory longitudinal study on how an adolescent speaker of French L2 manages word searches as part of auto-initiated other-repair. We followed Julie, a German-speaking au pair girl sojourning in a French-speaking environment, for 9 months. Based on the analysis of audio-recorded and transcribed everyday conversations, we track how Julie’s ‘methods’ for initiating word searches and calling for co-participant’s help change across the duration of her stay. Results show a shift from the use of ‘heavy’ resources that suspend the ongoing activities and focus explicitly on lexical issues towards the use of more subtle resources that maximize the progressivity of talk while still allowing the speaker to overcome lexical problems. It is argued that these changes are indicative of the development of L2 interactional competence.

Téléchargements

Publié-e

01-01-2012

Comment citer

Farina, C., Pochon-Berger, E., & Pekarek Doehler, S. (2012). Le développement de la compétence d’interaction : une étude sur le travail lexical. Travaux neuchâtelois De Linguistique, (57), 101–119. https://doi.org/10.26034/tranel.2012.2939

Numéro

Rubrique

Article thématique