Soutenir les habiletés pragmatiques chez les enfants ayant un trouble développemental du langage : fondements théoriques pour la pratique clinique

Auteurs-es

  • Marylène Dionne Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie de Montréal, Québec
  • Julie McIntyre Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie de Montréal, Québec
  • Tiziana Bignasca Centre de logopédie Flos Carmeli, Fribourg
  • Stefano Rezzonico École d'orthophonie et d'audiologie de Montréal, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain et Institut universitaire sur la réadaptation en déficience physique de Montréal, Université de Montréal, Québec

DOI :

https://doi.org/10.26034/tranel.2021.2921

Résumé

Both clinicians and researchers agree on the importance of supporting a socially relevant language use in children at risk for communication disorders. Although we have some information on best practices for children with autism spectrum disorder (ASD), the evidence for children with developmental language disorder (DLD) is scarce. Even if there is a growing body of literature discussing the efficacy of speech and language interventions in preschool and school settings, these interventions have focused primarily on early literacy skills (including vo cabulary and discourse abilities) to prepare all children to enter school. Despite this lack of evidence in the literatur e, clinicians have developed skillful strategies to support and facilitate the development of other pragmatic skills such as conversation abilities. The purpose of this manuscript is to discuss the theo retical foundations of pragmatic interventions with children having DLD and to present an example of an intervention based on theoretical foundations and clinical experience.

Téléchargements

Publié-e

01-01-2021

Comment citer

Dionne, M., McIntyre, J., Bignasca, T., & Rezzonico, S. (2021). Soutenir les habiletés pragmatiques chez les enfants ayant un trouble développemental du langage : fondements théoriques pour la pratique clinique. Travaux neuchâtelois De Linguistique, (74), 111–128. https://doi.org/10.26034/tranel.2021.2921

Numéro

Rubrique

Article thématique