Étayage de l'adulte et multimodalité : étude exploratoire des modalités d'interaction dans le cadre d'une prise en charge d'un enfant avec retard de langage

Auteurs-es

  • Caroline Masson Campus Lettres et Sciences Humaines, Université de Lorraine & CNRS ATILF (UMR 7118), Nancy
  • Sandrine Laverdure Campus Lettres et Sciences Humaines, Université de Lorraine & CNRS ATILF (UMR 7118), Nancy
  • Catherine Calderaro-Viel Campus Lettres et Sciences Humaines, Université de Lorraine & CNRS ATILF (UMR 7118), Nancy

DOI :

https://doi.org/10.26034/tranel.2017.2903

Résumé

The aim of this article is to explore adult/child interactions in a therapeutic situation with an augmentative communication that integrates vocal, gestural and visual modes. This study has an interactionist and multimodal approach of language acquisition. Based on ecological and video data of a child with language delay from 3;09 to 4;05, we analyse efficient conditions for the process of language acquisition. On the one hand, we showed how multimodality created by the situation is part of adults' strategies in order to facilitate linguistics forms and, on the other hand, how some modalities of interaction are more efficient than others (i.e. expansions and extensions). The purpose is to establish scaffolding and adjustment schemes that contribute to the emergence of language, in addition to the multimodal support.

Téléchargements

Publié-e

01-01-2017

Comment citer

Masson, C., Laverdure, S., & Calderaro-Viel, C. (2017). Étayage de l’adulte et multimodalité : étude exploratoire des modalités d’interaction dans le cadre d’une prise en charge d’un enfant avec retard de langage. Travaux neuchâtelois De Linguistique, (66), 143–156. https://doi.org/10.26034/tranel.2017.2903

Numéro

Rubrique

Article thématique