Alors on lit ? La littérature jeunesse à la portée des enfants à besoins complexes de communication grâce à la lecture interactive et à la communication alternative et/ou améliorée

Auteurs-es

  • Pascale Grevesse Cliniques Universitaires Saint-Luc, Université Catholique de Louvain, Bruxelles
  • Marie-Anne Schelstraete Cliniques Universitaires Saint-Luc, Université Catholique de Louvain, Bruxelles
  • Nathalie Thomas Centre de recherche 'Cognition et Neurosciences' (CRCN), Faculté des Sciences psychologiques et de l'Education, Université Libre de Bruxelles

DOI :

https://doi.org/10.26034/tranel.2020.3000

Résumé

Research has shown that 90% of children with complex communication needs (CCN) reach adulthood without functional skills in literacy. The intervention program presented in this article to help children with CCN to acquire these skills and common vocabulary through AAC. In this program, children books are read, repeatedly, to young children with CCN by using different modes of communication (wri tten words that are read aloud, gestures, pictograms and an application with speech output on a tablet). Each reading session was designed to allow specific and progressive learning processes. The child can use the code(s) corresponding to his/her needs and abilities, which promotes interactions based on the book.

Téléchargements

Publié-e

01-01-2020

Comment citer

Grevesse, P., Schelstraete, M.-A., & Thomas, N. (2020). Alors on lit ? La littérature jeunesse à la portée des enfants à besoins complexes de communication grâce à la lecture interactive et à la communication alternative et/ou améliorée. Travaux neuchâtelois De Linguistique, (73), 75–88. https://doi.org/10.26034/tranel.2020.3000

Numéro

Rubrique

Article thématique