Expressions référentielles et reprises d'énoncés dans des dialogues adulte-enfant à l'école et en famille : une étude exploratoire

Auteurs-es

  • Elise Vinel Université Sorbonne Nouvelle (Sorbonne Paris Cité) - CLESTHIA
  • Nathalie Salagnac Université Sorbonne Nouvelle (Sorbonne Paris Cité) - CLESTHIA
  • Rouba Hassan Université Sorbonne Nouvelle (Sorbonne Paris Cité) - CLESTHIA

DOI :

https://doi.org/10.26034/tranel.2014.2853

Résumé

The aim of this article is to study the way referring expressions are taken up in repeated utterances in dialogues between adults and children aged between 3 to 5. Children are involved in a joint reading activity – of an illustrated book without text – either in a dyadic interaction with their mother or in a polyadic interaction with a teacher and peers. Our results show that the children's age and the context (teacher and peers vs mother, choice of the illustrated book) play a role in the use of referring expressions in the repeated utterances by adults and children.

Téléchargements

Publié-e

01-01-2014

Comment citer

Vinel, E., Salagnac, N., & Hassan, R. (2014). Expressions référentielles et reprises d’énoncés dans des dialogues adulte-enfant à l’école et en famille : une étude exploratoire. Travaux neuchâtelois De Linguistique, (60), 33–45. https://doi.org/10.26034/tranel.2014.2853

Numéro

Rubrique

Article thématique

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s